Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.09.2017 21:48 - МАЩАБНИЯТ ПОЕТ
Автор: rosiela Категория: Поезия   
Прочетен: 1646 Коментари: 8 Гласове:
-3

Последна промяна: 23.09.2017 20:00

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Когато си роден поет и това е заложено в наталната ти карта, можеш да се развиваш до степен, каквато желаеш и каквато ти е дадена природно да постигнеш. Поезията, както всяко друго изкуство, не се ограничава в локални идеи и мащаби на духа.
 Не можеш да претендираш за такъв, когато се въртиш само в лоното на интимната лирика и то в повечето случаи - неизживяна лирика. Поезията е светлина, ниво, висота - за времето, в което живеем, за род и родина, за история, за света и неговите личности, за космоса и мирозданието.
Независимо дали е в повече метафорична или философска, а хубаво е да има и от двете, тя трябва да има дълбочина. Всеки творец сам ражда магията, която космическият разум му позволява. Говоря за роденият поет, не за оногова, който обича да пребарва творчеството на знаменитите автори, защото иначе плува в плитчините.
Йордан Ватев например беше такъв пример на поетическа всеобхватност. Той пишеше за страни по света, сякаш в минали животи е пребивавал там, без да е бил в този живот. Това си е чист дар от Бога, защото стихотворенията му звучаха като напълно автентични.
Мярата за величие на поети като Смирненски и Вапцаров иде не от тяхната интимна лирика, твърде пестелива при Вапцаров и отсъстваща при Смирненски, а от техните общественозначими идеи. Идеята за волната жена, жената - скитница, борбената, независимата при Багряна също има своя оригинален сациален смисъл. И глобални внушения за новия тип жена - шеметната, свободолюбивата.
  Интимната лирика има своята истинска красота само тогава, когато не е плод от евтини трактати и булевардни внушения, а когато е дълбоко изживяна, разтърсваща, всеобемаща ... Като Яворовата например.
  Въпреки че аз пиша в блогове и сайтове, а не реферат в университета по специалност "Българска филология" изконните темели в "Теория на поезията" никога не ме напускат, защото, който е получил солидно образование тук, в България, не може да се принизи никога до елементарното каканижене и да загуби усета си за изкуство. Макар че изкуството винаги е дар, не само образование, в каквато и област да е.
  Останалото е забавление.

21 септември 2017г., София

Росица   КОПУКОВА



Гласувай:
6



Следващ постинг
Предишен постинг

1. missana - С това миниесе, Роси,
21.09.2017 22:21
ти даваш изключително точно, къде е закотвен реперът на поезията, за което съм ти благодарен! Съгласен съм с всеки твой ред. Голямото изкуство и според мен лежи в умението да извеждаш обобщения, звучащи монументално и естетически перфектно, а не да се лигавиш с евтина интимна лирика. Затова един Фотев, например, с нищо не може да ме развълнува, но в тази потурджийска страна той има своите немалко обожатели.
цитирай
2. rosiela - Благодаря, Мисана.
21.09.2017 22:56
И мен Фотев не ме вълнува. А хубавото начало : "Господи, колко си хубава!" е крадено. Останалото - може и без него.
цитирай
3. missana - Да, чувал съм за тази история с Фотев.
22.09.2017 09:30
rosiela написа:
Благодаря, Мисана. И мен Фотев не ме вълнува. А хубавото начало : "Господи, колко си хубава!" е крадено. Останалото - може и без него.


При това, на практика, от първа ръка. Братът на ограбения поет работеше на рецепцията в хотел Славянска беседа в София. Мой близък прител, живеещ в Германия, бе отседнал в хотела. Така, посещавайки го, се запознах със служителя. Ние разговаряхме с приятеля ми за поезия и споменахме името Фотев. И точно тогава човекът гневно изригна и обясни, че брат му е бил ограбен от същия. Отказах да повярвам, но той помоли да го изчакам и след малко донесе оригиналното стихотворение на брат си: "Господи, господи, колко си хубава..." Беше ксерокопирано и той ми подари ксерокопието. Впоследствие сравних двете стихотворения - даденото ми и това на Фотев. Бяха почти идентични. Имаше съвсем малки разлики между тях и то само на две-три места. Човекът обясни, че брат му отнесъл своето стихотворение на Фотев с молба, ако бъде одобрено да бъде отпечатано. Но вместо неговото, било отпечатано "новото" стихотворение на Фотев. Имам и друг повод за огромно разочарование от морала на Христо Фотев /лека му пръст/. То е по повод оригиналния Бургаски поет Йордан Захариев, но не е сега подходящият момент да повдигам темата. Правил съм го в сайт Хулите и коментарът ми още стои в Гугъл.
цитирай
4. rosiela - Благодаря, Мисана.
22.09.2017 09:49
за коментара. Той е бил прост човек, некадърен, проста беше и последната му жена Виолета и е такава, която съм виждала лично на сбирка в Столичната библиотека , по повод годишнина от смъртта на Фотев.
Упорито се говори в писателските среди, че не била цвете по нрав. Не я познавам. Но ушите ми чуха две " гениални неща" , които ме накараха да определя нивото на това семейство.
Недялко Йорданов чете мемоари от негова книга. Хвали и лъска. Излиза тя.
Разказва. Ето пасаж , преразказан от мен : събрали се куп приятели - писатели у тях на гости / пияндета очевидно, добавям аз/, влязла тя от пазар, поздравила, те мълчат. Внезапно се чула заповед на Фотев: " Донеси бири! ". И пак мълчат.
Втори пасаж - пътували с Недялко и приятели към Бургас във влака, събужда се от спалния вагон Фотев и проговаря : "Този влак за Бургас е тъй бавен..." После, продължава Виолета, от тази му / гениална? / мисъл, се ражда стихотворение.
А бе тези, луди ли са били, че са си повярвали да са фактори в литературата?!
цитирай
5. missana - Така се случи, че през 1994г. бях в Синеморец на почивка от 20 юли до 10 август.
22.09.2017 12:10
Бях отседнал при бай Стефан Георгиев /лодкарят на Велека/ и жена му - Веселина Попстефанова, които познавах отлично. За жалост и двамата са вече покойници. Бай Стефан бе добър поет и някогашен главен редактор на в. Черноморски фар. Жена му също бе човек на изкуството. Внезапно се изтресе на гости и Христо Фотев със съпругата си Виолета. Бай Стефан и съпругата му ги приеха радушно, защото се познаваха от години с Фотев и имаха приятелство. Бай Стефан ги остави на гости в този пик на сезона без да плащат нищо. Поеше семейство Фотеви и ги хранеше обилно. Засичахме се редовно на трапезата на любезните домакини и разговарях надълго и нашироко с Фотев и съпругата му. Фотев говореше само за себе си, предимно спомени, а Виолета мълчеше. Бе негова сянка. Тази жена бе морална и доказа това си качество по отношение на Йордан Захариев. Затова я уважавам. Фотев реши да откара месец на пълна аванта, но на 8-я ден бай Стефан го помоли да си тръгне. Човекът припечелваше парите си от хотелиерство. Фотев все канеше в Равадиново, където имаше вила. Това му беше трикът - една фиктивна покана срещу реални безплатни обяди и вечери. Повтарям - Виолета беше свястна жена - с добро я запомних!
цитирай
6. rosiela - Голяма аванта е паднала, Мисана,
22.09.2017 17:16
по Фотевски стил. Аз за Виолета не мога да кажа нищо, въпреки слуховете за нея, не я познавам, но много елементарна ми се видя в своите изповеди за Равадиновското " чудо". Знам за вилата, те са седели много там и там пишел . Но знам и друго - бил малко с психиката... в час съм, не съм в час. Това се усещало в поведението му. Него не съм го виждала, по разкази на поети и писатели. А нея - два пъти, все на такива сбирки в негова памет.
И за кражбата на стихотворението, която ти потвърждаваш, пак знам от поети в СБП.
цитирай
7. apostapostoloff - Валерката обаче е съвсем друга работа.
23.09.2017 07:00
Присъствах на негова сказка в СБП. Той обяснияваше на смаяните писатели какво представлява алкохолът. Тръгна от химическата формула C2HO5OH и разясни, че тя означава всъщност "Цапнеш две, ха още пет, оха!" Писателите го изпратиха с бурни аплодименти!
цитирай
8. rosiela - Просто ме допълваш!
23.09.2017 11:20
apostapostoloff написа:
Присъствах на негова сказка в СБП. Той обяснияваше на смаяните писатели какво представлява алкохолът. Тръгна от химическата формула C2HO5OH и разясни, че тя означава всъщност "Цапнеш две, ха още пет, оха!" Писателите го изпратиха с бурни аплодименти!

цитирай
Търсене

За този блог
Автор: rosiela
Категория: Поезия
Прочетен: 6601479
Постинги: 5039
Коментари: 23939
Гласове: 9773
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031